Veelgestelde vragen

 

Over de theaterbezoeken

1. Wat kost een avond uit met Vier het Leven?
Het arrangement bestaat uit uw entreekaartje, vervoer, twee consumpties, begeleiding en bespreekkosten. De prijs kan variëren afhankelijk van de kosten van het entreekaartje. De gemiddelde prijs zal tussen de 25 en 50 euro liggen.

2. Kan ik een vriend/vriendin familielid meenemen?
Afhankelijk van het aantal beschikbare plaatsen voor een voorstelling is dit eventueel mogelijk. We raden u aan dit met ons te overleggen.

3. Naar wat voor voorstellingen kan ik met Vier het Leven?
Wij selecteren verschillende genres theatervoorstellingen zoals toneel, cabaret, muziektheater, musicals, klassieke muziek en films. Voor ieder wat wils. U kunt zich per voorstelling/uitje inschrijven voor deelname.

4. Ik zit in een rolstoel kan ik dan ook mee?
Uiteraard zijn er rolstoelplekken beschikbaar. Het aantal beschikbare plekken verschilt per theater. Ten aanzien van het vervoer zetten we speciale rolstoelbussen in die ook ruimte bieden voor rollators.

5. Uit hoeveel personen bestaat het gezelschap?
Het gezelschap waarmee u de voorstelling bezoekt bestaat doorgaans uit 3 gasten en 1 vrijwilliger. In het theater zelf ontmoet u ook andere ouderen en vrijwilligers van Vier het Leven. Het aantal deelnemers verschilt per voorstelling van 3 tot 70 personen. Vier het Leven organiseert ook regelmatig matinee-voorstellingen voor grotere groepen.


6. Hoe blijf ik op de hoogte van de activiteiten van Vier Het Leven?
U kunt zich per e-mail of telefonisch aanmelden voor onze uitnodigingsbrieven en onze nieuwsbrieven. Zo houden wij u op de hoogte van onze activiteiten bij u in de buurt.

7. Is er een minimum leeftijd om deelnemer te worden bij Vier het Leven? 
Vier het Leven kent een minimum leeftijd van 65 jaar. De meeste deelnemers die met de uitjes meegaan zijn echter iets ouder.
 

Over uw donatie

1. Waarom is er extra geld nodig, de deelnemers betalen toch al een toeslag?
Ook een vrijwilligersorganisatie maakt kosten. Onze deelnemers betalen vooral voor de kosten van het uitje zelf; een eersterangs entreekaart, bespreekkosten, consumpties, begeleiding en vervoers- en parkeerkosten. Maar onze organisatie maakt meer kosten zoals drukwerk (waaronder het programmaboekje dat drie keer per jaar naar al onze deelnemers wordt gestuurd), portokosten en telefoon-, administratie- en coördinatiekosten. Daarnaast zijn wij altijd bezig om Vier het Leven op allerlei manieren te promoten onder ouderen die ons nog niet kennen. Dit is vooral nodig in gebieden waar wij nog maar kort actief zijn en ook deze activiteit brengt kosten met zich mee. Vier het Leven werkt voornamelijk met vrijwilligers maar voor een aantal coördinerende functies hebben we betaalde krachten, zodat de organisatie kan blijven voortbestaan.

De arrangementsprijs die onze deelnemers in totaal voor de uitjes betalen is slechts 50% van de totale kosten die Vier het Leven maakt om de uitjes mogelijk te maken. De overige 50% vragen wij aan de maatschappij zoals bedrijven, gemeenten, donateurs en fondsen. We doen er alles aan onze uitgaven zo laag mogelijk te houden, maar mede door het wegvallen van subsidies zijn wij toch ook afhankelijk van giften.

2. Heeft het management een hoog salaris?
Nee. Vier het Leven heeft voor de betaalde krachten het volgende uitgangspunt: alle betaalde medewerkers (20) werken deels betaald en deels vrijwillig. Oftewel elke medewerker en directie werkt fulltime maar krijgt parttime betaald. De salarissen komen overeen met de salarissen in de zorg en welzijnsbranche. Vier het Leven wordt gecontroleerd door een accountant en u kunt het jaarverslag en de jaarrekening vinden op onze website.

3. Wat gebeurt er met het geld dat Vier het Leven van particuliere donateurs ontvangt?
Vier het Leven besteedt al het geld aan de organisatie van de uitjes voor de ouderen in Nederland. Elke euro wordt twee keer omgedraaid voordat ze besteed wordt. Daarnaast is Vier het Leven is in het bezit van het CBF-keurmerk voor goede doelen. Dit houdt in dat de stichting voldoet aan de strenge eisen van het Centraal Bureau Fondsenwerving op het gebied van betrouwbaarheid, zorgvuldigheid en duidelijkheid. De stichting heeft geen reserves, geen dure onkosten of andere luxe zaken. Elke euro is dan ook meer dan welkom. 

4. Ik heb geen mogelijkheden om Vier het Leven financieel te steunen. Is er een andere manier waarop ik kan bijdragen?
Wij begrijpen heel goed dat niet iedereen in de positie is om een donatie te doen. Maar u kunt ons natuurlijk ook helpen door onze stichting te promoten binnen uw familie, vrienden en kennissenkring. Een goede promotie van VHL is heel belangrijk, hoe meer mensen onze stichting kennen, hoe beter. En mond-tot-mondreclame werkt het beste! Lijkt het u leuk om d.m.v. het opzetten van een actie geld in te zamelen voor Vier het Leven? Hier vindt u een aantal ‘kom in actie’ voorbeelden.

5. Hoe kan ik doneren aan Vier het leven?
Dit kan eenvoudig via de ‘doneer nu’ knop op onze website of d.m.v. een overboeking naar ons rekeningnummer:
NL34 RABO 0128 3578 94.

6. Is mijn donatie aftrekbaar?
Stichting Vier het Leven is een goede doelenorganisatie en heeft geen winstoogmerk. Vier het Leven heeft een ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instelling). Dit betekent dat uw donatie aan onze organisatie aftrekbaar is voor de belasting. Hier leest u meer over schenken met belastingvoordeel.

  • Informatie over onze werkwijze

    In de bijlage treft u uitgebreide informatie aan over onze werkwijze (hoe aan te melden voor een voorstelling, annuleringstermijn, reservelijst etc.) lees verder