Hoe lang ben je al vrijwilliger bij Stichting Vier het Leven?
Ik ben begonnen in september 2017, dus inmiddels 5,5 jaar.
Hoe ben je destijds telefoniste geworden?
Ik was net verhuisd en ik dacht ik moet iets gaan opbouwen in de gemeente waar ik nu woon. Toen zei iemand tegen mij: “je moet gastvrouw worden bij Vier het Leven, dat is echt iets voor jou.” Dat ben ik gaan doen en toen dacht ik, ik kan eigenlijk nog wel wat meer doen! Ik werd benaderd om ook telefoniste te worden (daar kreeg ik een speciale inwerkdag voor) en ik vond het meteen heel erg leuk.
Wat vind je er zo leuk aan?
De gesprekken die je hebt met de mensen en de vragen die gesteld worden. Met mensen uitzoeken naar welk uitje ze kunnen gaan. Vaak weten ze dat al heel goed van tevoren maar af en toe kun je wel iets van advies geven. Ook de aanmeldingen, de nieuwe inschrijvingen vind ik heel leuk.
En je doet dat op een vaste dag?
Ja, ik sta ingepland op maandagochtend van 9 tot 12 uur. En ik val af en toe ook nog wel eens in als ik daar tijd voor heb. En daarnaast doe ik ook de voicemaildienst.
Voicemaildienst, kun je daar iets meer over vertellen?
Ook buiten kantoortijd kunnen deelnemers altijd bellen als er iets is, ze kunnen dan een voicemailbericht inspreken. Dat zijn meestal berichtjes van gasten die nog niet zijn opgehaald en bang zijn dat er wat verkeerd is gegaan. Dan neem ik even contact op met de desbetreffende vrijwilliger die meestal iets verlaat is. Ik kan de gast dan geruststellen. Ik heb nooit een groot probleem meegemaakt.
Zou je het andere vrijwilligers aanraden?
Ja zeker! De mensen die bellen zijn zó dankbaar. Ze vertellen dan dat ze lang niet meer zijn uit geweest en zo blij zijn dat dat nu weer kan! Dat zijn dan mensen die bijvoorbeeld met een rollator lopen en voor zichzelf al bedacht hadden: ik kan niet meer naar de schouwburg. Maar wij nemen natuurlijk gewoon mensen mee met een rollator.
Ik zou iedereen aanraden om telefonist te worden dus ik zeg: geef je op!